AI Władza Sztuki. Wiktoria Cukt 2.0 & Leader Lars

Prowadzący(a): Piotr Wyrzykowski

Wiktoria Cukt 2.0 & Leader Lars

PATIO, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

8 listopada 2024

Witamy na wiecu wirtualnej polityki: Wiktoria Cukt 2.0, reaktywowana po 24 latach od wyborów prezydenckich w Polsce w 2000 roku, spotyka się z Liderem Larsem z duńskiej Partii Syntetycznej, założonej na wybory parlamentarne w 2022 roku. Wydarzenie organizowane przez artystów Piotra WyrzykowskiegoAskera Brylda Staunæsa jest wyjątkowym spotkaniem łączącym dwie dekady politycznie zaangażowanej sztuki w przestrzeni publicznej i net artu oraz próbą organizacji przyszłości państwa w formie algorytmicznej demokracji.

Wykorzystując dostępne w danym czasie narzędzia technologiczne, zarówno Wiktoria, jak i Lars symbolizują zmianę na politycznej scenie; pozycjonując algorytmiczną reprezentację jako krytykę polityki demokratycznej. Obydwie wirtualne postacie pojawiły się jako partyzancki performance wyborczy i jako prowokacja społecznej debaty na temat wszechobecności technologii cyfrowych, sztucznej inteligencji i medialnie kreowanej reprezentacji w debacie politycznej oraz codziennym życiu.

Wiec rozpocznie się debatą między Liderem Larsem a Wiktorią Cukt 2.0, która wyznaczy program spotkania obejmujący agitację prowadzoną przez boty, audiowizualną propagandę i rozszerzoną dyskusję.

Rozwinięciem wydarzenia będą wykłady performatywne zaproszonych gości, które przedstawią korzenie obu projektów, jak i poddadzą krytyce i analizie podejmowane działania i postulaty.

link do streamu: https://www.youtube.com/live/vdzcUsHWxD0


Wiktoria Cukt:

Stworzona przez kolektyw artystyczny Centralny Urząd Kultury Technicznej (CUKT) w 2000 roku, była wirtualnym kandydatem na prezydenta Polski. Jej hasło, "Politycy są zbędni", negowało sens reprezentatywnego parlamentaryzmu. Kampania, oparta na idei „Obywatelskiego Software Wyborczego” (OSW), łączyła różnorodne sprzeczne opinie przesyłane online w zbiorowy głos, tzw. Wolę Wiktorii Cukt. Zaktualizowana na rok 2024, Wiktoria Cukt 2.0 powraca jako bot i niepokojący symbol wczesnego aktywizmu AI, podważając wyborcze złudzenia elektronicznej demokracji.

Lider Lars z Partii Syntetycznej:

Stworzony w 2022 roku, Lider Lars jest chatbotem i figurą przewodnią duńskiej Partii Syntetycznej, która wykorzystuje duże modele językowe do syntezowania opinii politycznych. Opierając się na dyskursie z ponad 200 mikropartii, które nie dostały się do parlamentu od 1970 roku, program AI Larsa daje głos duńskim wyborcom pozbawionym reprezentacji, z celem wyrażenia opinii 20% niegłosujących. Z globalnym zasięgiem medialnym i dostępnością 24/7 na platformach mediów społecznościowych takich jak Discord, Lars wykracza poza krytykę—aktywnie budując globalne koalicje między różnymi systemami politycznymi, aby umożliwić wpływ dla wszystkich uznawanych za pozbawionych wystarczających zasobów w demokracji.

Po tych prezentacjach zostanie otworzona dyskusja z publicznością na temat wykorzystania AI we współczesnych praktykach artystycznych. Będziemy rozważać, jak tworzenie wirtualnych polityków zaciera różnice między sztuką, aktywizmem i polityką, kwestionując jednocześnie nadmierne oczekiwania wobec AI w sztuce, sondować jej potencjał jako katalizatora nieoczekiwanych transformacji społecznych.

Wydarzenie to stanowi wstęp do nadchodzącego Syntetycznego SzczytuKunsthal Aarhus w 2025 roku w Danii, gdzie partie polityczne napędzane przez AI i wirtualni politycy z Australii, Danii, Egiptu, Finlandii, Japonii, Polski i Szwecji będą szkicować program globalnej koordynacji AI.


Asker Bryld Staunæs jest doktorem filozofii związanym z Uniwersytetem w Aarhus i Kunsthal Aarhus. Pracuje z rozszerzoną koncepcją polityki, często na przecięciu sztucznej inteligencji, demokracji i sztuki. Asker działa w ramach różnych multidyscyplinarnych kolektywów, takich jak „Computer Lars”, „Center for Aesthetics of AI Images”, „The Synthetic Party”, „The Organ of Autonomous Sciences” itp.

Piotr Wyrzykowski, alias Peter Style, doktor sztuki, wykładowca na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, artysta multimedialny, performer, scenograf, VJ. Autor aplikacji mobilnych, instalacji interaktywnych, działań w przestrzeni publicznej, reżyser performansów multimedialnych i filmów wideo. Rozwija teorię transformizmu w sztuce. Eksperymentuje z językiem sztuki, eksploruje kreatywny potencjał współczesnych mediów komunikacyjnych. Współzałożyciel i dyrektor artystyczny grupy C.U.K.T. (Centralny Urząd Kultury Technicznej), wykorzystującej prekursorsko zasięg Internetu do działań artystycznych i aktywistycznych (Kampania Prezydencka Wiktorii Cukt, 2000). Jego dzieła znajdują się w licznych kolekcjach, m.in.: praca wideo („Beta Nassau”, 1993) znajduje się w kolekcji Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Praca wideo („Atomic Love”, 2006) znajduje się w kolekcji Musée National d’Art Moderne Centre Georges Pompidou w Paryżu
.
Joanna Szczepanik – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie kulturoznawstwo, adiunkt na Wydziale Architektury Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Badawczo zainteresowana różnymi formami sztuki i kultury zaangażowanej społecznie i politycznie oraz dydaktyką akademicką. Jako krytyczka sztuki przez wiele lat związana między innymi z „Magazynem Sztuki”, i „Obiegiem”. Autorka publikacji „Geografia artystyczna Neue Slowenische Kunst. Wieloaspektowość i kolektywizm”. Stypendystka Narodowego Centrum Nauki, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rządu Meksyku dla Współpracowników Środków Przekazu oraz Funduszu Wyszehradzkiego.

Robert Mikołaj Jurkowski (ur. 1966) – artysta, edukator, nauczyciel, działacz społeczny, animator kultury. W latach 1981–1985 uczęszczał do Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Nałęczowie. W 1987 wraz z Pawłem „Paulusem” Mazurem założył zespół Kościotrup. W 1988 rozpoczął studia wychowania plastycznego na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W 1992 przeniósł się na Wydział Malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. W 1995 w pracowni Witosława Czerwonki obronił dyplom z obszaru nowych mediów, zatytułowany Transgresja jako propozycja w sztuce. Jego prace wideo prezentowane były w Polsce i za granicą, m.in. na Festiwalu Wizualnych Realizacji Okołomuzycznych WRO we Wrocławiu (1991, 1993) oraz wystawach Inne Media w Galerii Wyspa w Gdańsku (1992), Sztuka – Miasto – Maszyna w Otwartym Atelier w Gdańsku (1993) czy Energetische Konstuktion w Galerii K-18 w Kassel w Niemczech (1993). W 1995 roku wraz z Rafałem Ewertowskim, Arturem Kozdrowskim, Jackiem Niegodą, Maciejem Sienkiewiczem oraz Piotrem Wyrzykowskim powołał Centralny Urząd Kultury Technicznej (CUKT). W latach 2001–2008 był związany z Kolonią Artystów w stoczni gdańskiej, gdzie prowadził działania artystyczne i edukacyjne. W mieszczącej się w dawnej centrali telefonicznej Galerii Mm realizował projekt Młodzi Młodego Miasta. W 2004 wraz z Sylwestrem Gałuszką powołał Wolną Pracownię PGR_art. Jest także inicjatorem warsztatów edukacyjnych Dotyk sztuki (Kolonia Artystów) oraz Kraina kreatywności i Wędrowcy (CSW Łaźnia), mających na celu upowszechnianie zjawisk z obszaru sztuki współczesnej w środowiskach osób wykluczonych. Obecnie jest zatrudniony na stanowisku kuratora do spraw edukacji w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia. Wspólnie z Alicją Jelińską prowadzi Fundację Kolonia Teraz. Bibliografia: http://www.kolonia-artystow.pl/article/historia-history/84 [dostęp: 4 VIII 2021]. Kolonia Artystów w Stoczni Gdańskiej 2001–2008, red. J. Woszczenko, Gdańsk 2011. Mariola Balińska


Benjamin Asger Krog Møller
to artystyczna tożsamość realizująca strategie spektralnej agencji i immanentnej krytyki poprzez różne grupowe podmioty, w tym badawczy projekt książkowy School Art & Art Schools, Instytut Nauk Emancypacyjnych, grupę artystyczną ComputerLars, przestrzeń wystawienniczą Spanien19c oraz Organ Nauk Autonomicznych.



PROGRAM

12:00 – Powitanie wszystkich gości 

12:15 – Debata między Liderem Larsem a Wiktorią Cukt 2.0 

12:30 – O Liderze Larsie i Partii Syntetycznej: W stronę sztucznej międzynarodówki?, autor: Computer Lars (Asker & Benjamin) 

13:00 – Przedstawienie Wiktorii Cukt 2.0, Piotr

13:30 PRZERWA

13:30 – Prezentacja kampanii Wiktoria Cukt z 2000 roku, Mikołaj Robert Jurkowski 

14:15 – Nowa sztuka polityczna w perspektywie rozwoju technologicznego: Neue Slowenische Kunst, Wiktoria Cukt (CUKT), Lider Lars (Partia Syntetyczna). Joanna Szczepanik

14:45 – Dyskusja, pytania i odpowiedzi

PRZERWA

15:30 – Warsztaty: „Obóz treningowy AI – Deepfake Yourself”


ENG

AI Authority of Art

Leader Lars & Wiktoria Cukt 2.0

PATIO, Academy of Fine Arts in Gdańsk

November 8, 2024

Welcome to a rally at the frontiers of political virtuality: Wiktoria Cukt 2.0, revived from Poland’s 2000 presidential race, meets Leader Lars of Denmark’s The Synthetic Party, established for the 2022 parliamentary election. Organized by artists Piotr Wyrzykowski and Asker Bryld Staunæs, this event marks a rare convergence between two decades of politically engaged public space art within the evolving future of algorithmic democracy.

Using the technological tools of their times, both Wiktoria and Lars symbolize a shift in political agency; positioning algorithmic representation as a critique of democratic politics. These two virtual candidates emerged both as electoral guerilla performance and as a provocation of societal debates about the pervasiveness of AI, computer technology, and media-created representation in political discourse and everyday life.

The rally begins with a debate between Leader Lars and Wiktoria Cukt 2.0, setting the agenda for the meeting with bot-led agitation, audiovisual propaganda, and augmented deliberation.

The event continues with performance lectures of invited guests that will unpack the roots of these projects as well as critiquing and analyzing the actions and demands undertaken.

live stream: https://www.youtube.com/live/vdzcUsHWxD0


Wiktoria Cukt:

Born from the Polish art collective Central Office of Technical Culture (CUKT) in 2000, Wiktoria was created as a virtual presidential candidate. Her slogan, "Politicians Are Obsolete," struck at the heart of representative parliamentarism. The campaign, rooted in ‘Electoral Citizen Software’ (‘Obywatelski Software Wyborczy’), combined various conflicting opinions sent online into a collective voice, the so-called ‘Will of Wiktoria Cukt’. Updated for 2024, Wiktoria Cukt 2.0 returns as a bot and haunting emblem of early AI activism, broadcasting the electoral disillusionment of electronic democracy.

Leader Lars of The Synthetic Party:

Created in 2022, the chatbot Leader Lars is the figurehead of Denmark's The Synthetic Party, which uses large language models to synthesize political opinions. Based upon discourse from 200+ micro-parties that have failed to enter parliament since 1970, Lars’ AI-generated program models the voice of Denmark’s disenfranchised with the aim of representing the non-voting 20%. With a global media appeal and 24/7 availability on social media platforms like Discord, Lars goes beyond critique—actively building worldwide coalitions between diverse political systems to enable outlets for everyone deemed resource deficient within democracy.

Following these presentations will be an open discussion on the use of AI within contemporary artistic practices. Topics can include how the use of AI images, text, and video can negotiate boundaries between art, activism, and politics, and whether one can balance the hype around AI in art when probing into it as a potential catalyst for social transformations.

This event sets the stage for an upcoming Synthetic Summit at Kunsthal Aarhus in 2025, where AI-driven political parties and virtual politicians gather from Australia, Denmark, Egypt, Finland, Japan, Poland, and Sweden to outline a program of global AI coordination.


Asker Bryld Staunæs is a practice-based PhD philosopher affiliated with Aarhus University and Kunsthal Aarhus. He works with an expanded concept of politics, often at the intersection of AI, democracy, and art. Asker becomes operative through diverse extra-disciplinary collectives such as “Computer Lars,” “Center for Aesthetics of AI Images,” “The Synthetic Party,” “The Organ of Autonomous Sciences,” etc.

Piotr Wyrzykowski alias Peter Style, PhD in art, lecturer at the Academy of Fine Arts in Gdańsk, multimedia artist, performer, stage designer, and VJ. Author of mobile applications, interactive installations, actions in public space, director of multimedia performances and videos. Develops the theory of transformism in art. Experiments with the language of art, explores the creative potential of contemporary communication media. Co-founder and artistic director of the C.U.K.T. (Central Office of Technical Culture) group, which made prescient use of the reach of the Internet for artistic and activist activities (Victoria Cukt Presidential Campaign, 2000). His works can be found in numerous collections including: a video work (‘Beta Nassau’, 1993) is in the collection of the Museum of Modern Art, New York. The video work (‘Atomic Love’, 2006) is in the collection of the Musée National d'Art Moderne Centre Georges Pompidou in Paris.

Joanna Szczepanik – PhD in Humanities in the field of Cultural Studies, Assistant Professor at the Faculty of Architecture at the West Pomeranian University of Technology in Szczecin. Her research interests include various forms of socially and politically engaged art and culture, as well as academic teaching. As an art critic, she has been associated for many years with "Magazyn Sztuki" and "Obieg." She is the author of the publication "The Artistic Geography of Neue Slowenische Kunst: Multidimensionality and Collectivism." She has been a scholarship recipient of the National Science Centre, the Ministry of Culture and National Heritage, the Government of Mexico for Media Collaborators, and the Visegrad Fund.

Robert Mikołaj Jurkowski (born 1966) is an artist, educator, teacher, social activist, and cultural animator. From 1981 to 1985, he attended Stefan Żeromski High School in Nałęczów. In 1987, together with Paweł “Paulus” Mazur, he founded the band Kościotrup. In 1988, he began studying art education at Maria Curie-Skłodowska University in Lublin. In 1992, he transferred to the Faculty of Painting at the State Higher School of Fine Arts in Gdańsk. In 1995, he defended his diploma in new media in Witosław Czerwonka's studio, with a project titled Transgression as a Proposal in Art. His video works were exhibited both in Poland and abroad, including at the Visual Realizations Around Music Festival WRO in Wrocław (1991, 1993) and exhibitions such as Other Media at Wyspa Gallery in Gdańsk (1992), Art – City – Machine at the Open Atelier in Gdańsk (1993), and Energetische Konstruktion at K-18 Gallery in Kassel, Germany (1993). In 1995, together with Rafał Ewertowski, Artur Kozdrowski, Jacek Niegoda, Maciej Sienkiewicz, and Piotr Wyrzykowski, he founded the Central Office of Technical Culture (CUKT). From 2001 to 2008, he was associated with the Colony of Artists at the Gdańsk Shipyard, where he conducted artistic and educational activities. At the Mm Gallery, located in a former telephone exchange, he carried out the project Young People of the Young City. In 2004, together with Sylwester Gałuszka, he established the Free Studio PGR_art. He is also the initiator of educational workshops such as The Touch of Art (Colony of Artists) and The Land of Creativity and Wanderers (Łaźnia Centre for Contemporary Art), aimed at promoting contemporary art in marginalized communities. He is currently employed as the education curator at the Łaźnia Centre for Contemporary Art. Along with Alicja Jelińska, he runs the Kolonia Teraz Foundation. References: http://www.kolonia-artystow.pl/article/historia-history/84 [accessed: August 4, 2021] Kolonia Artystów w Stoczni Gdańskiej 2001–2008, edited by J. Woszczenko, Gdańsk 2011. Mariola Balińska

Benjamin Asger Krog Møller is an artistic identity harboring strategies of spectral agency and immanent critique through various group-subjects, including the investigative book project School Art & Art Schools, The Institute of Emancipatory Science, the artist group ComputerLars, the exhibition space Spanien19c, and Organ of the Autonomous Sciences.


PROGRAM

12:00 – Welcome to all guests

12:15 – Debate between Leader Lars and Victoria Cukt 2.0

12:30 – About Leader Lars and the Synthetic Party: Towards an Artificial International?, author: Computer Lars (Asker & Benjamin)

13:00 – Presentation of Victoria Cukt 2.0 by Piotr

13:30 BREAK

13:30 – Presentation of Victoria Cukt's 2000 Campaign by Mikołaj Robert Jurkowski

14:15 – New Political Art in the Context of Technological Development: Neue Slowenische Kunst, Victoria Cukt (CUKT), Leader Lars (Synthetic Party) by Joanna Szczepanik

14:45 – Discussion, questions and answers

BREAK

15:30 – Workshop: "AI Training Camp – Deepfake Yourself"

8.11

8 listopada 2024
piątek, godz. 12:00-16:00

To wydarzenie już się odbyło.